נסיגה של כוכבים

מחבר: פרידה אורינגר


תקופות של נסיגת כוכבים מתקיימות לעיתים קרובות. למעט השמש והירח, שאר הכוכבים נמצאים כולם, בפרקי זמן מסוימים, בנסיגה.

מהי נסיגה?
המשמעות של נסיגה אינה מתייחסת לכך שהכוכב נסוג בתנועה הפוכה למסלולו הקבוע, ה"נסיגה" היא תנועה מדומה, בה תנועתו היחסית של הכוכב איטית מתנועת כדור הארץ. תופעת הנסיגה, כפי שהיא נראית לנו, הינה אשליה אסטרונומית, היות והכוכב ממשיך לנוע קדימה כל הזמן. תהליך זה יהיה מסומן באות R.
במפה גיאוצנטרית, כלומר במבט מכדור הארץ, נוכל לראות כוכבים נעים בהילוך לאחור, זוהי "נסיגה" של כוכב. לפני הנסיגה הכוכב מאט את מהירותו הרגילה, ולאחריה הוא חוזר בהדרגה למהירות האופיינית לו. זו למעשה שלב ה"עצירה". הכוכב, כביכול, מאט את התקדמותו עד ה"עצירה" וחוזר בהדרגה למהירות שלו. לכן, כבר כשבוע לפני תנועת הנסיגה וכשבוע לאחריה, מורגשת השפעתה.

האם חייבים להתייחס למצב של נסיגה במפה אסטרולוגית?
כאשר מנתחים מפת לידה אנו מתייחסים למפה גיאוצנטרית, כלומר במבט מכדור הארץ, אך קיימת אפשרות לערוך מפה הליוצנטרית, כלומר, חישוב במבט מהשמש. אם במצב גיאוצנטרי במפת הלידה השמש נמצאת במזל סרטן, אז במפה הליוצנטרית, כדור הארץ יחליף את השמש והוא ימצא מולה במזל גדי. במפה הליוצנטרית אין התייחסות לירח ואין הילוך אחורי של פלנטות.

מהי השפעת הנסיגה על חיינו?
תקופות של נסיגה אינן נדירות, אם כי לעיתים קרובות עלולות להיות בעייתיות עבורנו. כוכב בנסיגה מבשר על תקופה של אירועים בלתי נמנעים בתחום בו הוא משפיע. הוא מציף בעיות מהעבר, כאלו שלא נפתרו, ובזמן הנסיגה הם נוטים להופיע שוב על מנת לדרוש החלטה, בכדי שנוכל להמשיך הלאה. הנסיגה יכולה גם להציג בפנינו שורה של אירועים שנדמה שאין לנו עליהם שליטה, או שהשליטה שלנו בהם מעטה.

מהי תחנת עצירה של כוכב?
תקופת נסיגה מתחילה כאשר כוכב מתחיל להאט עד שנעצר לפני הנסיגה לאחור והיא מסתיימת כאשר הכוכב חוזר לנקודה שבה התקיימה העצירה לראשונה. עם זאת, במהלך העצירה האנרגיה של הכוכב חזקה מאוד וישנם יותר סיכויים לאירועים בעלי חשיבות אוניברסאלית קריטית בזמן העצירה, כלומר, בימים שלפני הנסיגה ובימים שאחריה, לפני שהוא חוזר להילוך ישיר.

מה קורה בימים שלפני העצירה ובסיומה?
הנקודה בה כוכב חוזר להילוך ישיר היא תקופה בעלת משמעות באותם נושאים הקשורים לאנרגיה שמייצג הכוכב, הבית בו הוא נמצא. ימים ספורים משני צידי שלב העצירה הם ימים אידיאליים לביצוע, או יישום החלטות בתחום אליו מתייחס הכוכב והבית בו הוא נמצא, בעיקר כאשר מדובר בכוכבים יופיטר וסאטורן, שיש להם משמעות רבה יותר על הכוונות שלנו לטווח ארוך.

כמה זמן נמשכת הנסיגה?
כוכבי הלכת נמצאים בנסיגה מדי כמה חודשים, כך שמצב של נסיגה של אחד מהם או יותר במפת הלידה, היא אינה מצב יוצא דופן.

מרקורי
נמצא בנסיגה 24 ימים

העצירה נמשכת 5 ימים

ונוס
נמצא בנסיגה 42 ימים

העצירה נמשכת 12 ימים

מארס
נמצא בנסיגה 80 ימים

העצירה נמשכת 20 ימים

קרס
נמצא בנסיגה 104 ימים

העצירה נמשכת 21 ימים

יופיטר
נמצא בנסיגה 120 ימים

העצירה נמשכת 10 ימים

סאטורן
נמצא בנסיגה 140 ימים

העצירה נמשכת 10 ימים

כירון
נמצא בנסיגה 156 ימים

העצירה נמשכת 14 ימים

אורנוס
נמצא בנסיגה 150 ימים

העצירה נמשכת 16 ימים

נפטון
נמצא בנסיגה 160 ימים

העצירה נמשכת 16 ימים

פלוטו
נמצא בנסיגה 160 ימים

העצירה נמשכת 16 ימים


מהי השפעת הנסיגה כאשר היא מופיעה במפה האישית?
כוכב בנסיגה במפת הלידה יכול להצביע על מאבק פנימי לגבי המטרה הבלתי מושגות, או בנוגע לתחושת היעוד שלנו.
במפת הלידה האנרגיה של כוכב בנסיגה באה לידי ביטוי יותר במישור הפנימי ולפעמים האדם מתקשה לבטא את האנרגיה הזו כלפי חוץ. לעיתים הנסיגה מתארת מעין איפוק מסוים בתחום אותו הוא מייצג בחיינו, כיוון שכוכב בנסיגה עלול לגרום לאדם לעצור ולשקול את ההשלכות של האירועים המתרחשים, ולא לפעול באופן ספונטני. בפעמים אחרות, ההתנהגות החיצונית יכולה להיות מוגזמת, בגלל הניסיון ליישב את הספקות הפנימיים. כל כוכב במפת הלידה מייצג את הדרך שבה אנו משתמשים באנרגיה מסוימת, כאשר כוכב לכת נמצא בנסיגה, הוא נותן לנו לחוות את האנרגיה שלו בדרך סובייקטיבית ויותר כחוויה פנימית. לכן הניסיון האישי להביא לידי ביטוי את האנרגיה של הכוכב הוא ייחודי לכל אדם ובדרך כל אחד ימצא את הדרכים השונות והמקוריות לפעול בתחום הכוכב.
לדוגמה, אם במפת הלידה שלכם ונוס בנסיגה, מושג היופי, או הדרך בה אתם תופשים יופי היא שונה, מגיעה ממקום אחר, באופן שונה משאר הסובבים אתכם. עם מרקורי בנסיגה, החשיבה שלכם היא שונה. עם יופיטר, כוכב המתקשר לפילוסופיה, אתיקה, מוסר ודת, הדרך בה אתם רואים ופועלים בתחומים אלה עשויה להיות שונה מהדרך בה רואים תחומים אלו בני המשפחה שלכם.

האם כוכב בנסיגה מקשה על חיינו?
מבחינת אסטרולוגיה קארמתית מציגה המפה הגיאוצנטרית את הקארמה איתה יתמודד האדם בחייו להבדיל מהמפה ההליוצנטרית המציגה תמונה רחבה של הקארמה המשפיעה עליו בכל הגלגולים. אפשר אולי לומר שהמפה ההליוצנטרית היא החיים שנועדנו לחיות והמפה הגיאוצנטרית היא הדרך בה אנו ממשים את חיינו.
הכוכבים בנסיגה מייצגים את השיעור שעלינו לעבור, אלא שאין מדובר כאן בעונש. המפה מציגה את חיינו ולכן ברור שאנרגית הנסיגה יכולה לסייע לצמיחתנו. הדבר החשוב ביותר באסטרולוגיה קארמתית היא להשתמש במפה כדרך להגיע לאיזון ואושר פנימי, ולא בכדי לאמת את השיפוט השלילי על עצמנו. בדרך כלל כוכבים בהילוך ישיר במפה מייצגים את "המרדף אחר" האנרגיות השונות המיוצגות על ידי אותם כוכבים, אלא שכאשר כוכב נמצא בנסיגה האנרגיות הללו מופנות פנימה, בחזרה לתוכנו, כך שיתכן ואנו יכולים למצוא בתוכנו את מה שאנו רודפים אחריו, להבדיל מאלו שאותו כוכב במפת הלידה שלהם אינו נמצא בנסיגה.
כוכבים בנסיגה יכולים לגרום לעיכובים, כאילו שעלינו ללכת בנתיב הארוך יותר, בכדי למצוא את דרכנו. אך במקביל, עם כוכבים בנסיגה יש לנו הזדמנות נהדרת להשיג הבנה טובה יותר של אותם תחומים שהם מייצגים ואת הבתים שבהם הם נסוגים. אולי ההבדל יכול להיות ברור יותר דרך התבוננות במפות של אנשים שאין להם נסיגה, בדרך כלל אלו אנשים שהחליטו מה הם רוצים "להיות" בילדות, ואכן עשו זאת.

מה ההשפעה האישית של כל כוכב כאשר הוא נמצא בנסיגה?
בדרך כלל תקופות של נסיגה טובות עבור אלו שנולדו בנסיגה, קצת "הפוך על הפוך". למשל, אם נולדתם כאשר מרקורי היה בנסיגה, התקופות הבאות במהלך חייכם, בהן מרקורי יהיה בנסיגה יכולות להיות תקופות חיוביות ומקדמות עבורכם.

מרקורי בנסיגה:
אנשים בעלי אישיות מקורית, יכולים לקלוט את הסביבה, החשיבה חריפה וחדה, לומדים הרבה מתוך התנסות וסקרנות, מצליחים להבין דברים מורכבים ורוצים ללמוד וללמד. אנשים אלה הם בדרך כלל ביישנים בתחילת החיים, הם בדרך כלל מפצים על כך בהמשך. הם נוטים להיות איטיים בתהליך החשיבה והלמידה שלהם, זהירים בתקשורת. עם זאת, בגלל התהליך הזה, הם זוכים לתובנות עמוקות. תחומי עניין מגוונים, למרות שאת רובם הם לא למדו בבתי ספר. יש להם נטייה לשאול שאלות על מה שאחרים מקבלים כאמת לאמיתה.

ונוס בנסיגה: ונוס בנסיגה יכולה להצביע על תסכול, או בדידות רגשית. העניינים הרגשיים, החברתיים, והרומנטיים של אנשים אלה הן סובייקטיביים, והרגשות שלהם לא תמיד ברורים לאחרים. רעיונות ייחודיים בנוגע לתענוגות, יופי, נישואין ושותפויות, אהבה ומערכות יחסים בכלל. יכולים להיות עקשניים, קשה להם לקבל דעות של אחרים ויכולים לסגל לעצמם התנהגות אנטי חברתית. הם עשויים לחפש בני זוג לא שיגרתים.

מארס בנסיגה: יש בהם אומץ ותעוזה לעשות דברים שאיש לא העז לעשות לפניהם. תחרותיים, לעיתים קרובות נמצאים בתחרות עם עצמם. הם נלחמים על דברים, לעיתים מדליקים את עצמם בעניינים חסרי משמעות. הם פועלים בדרך שלא תמיד מובנת לאחרים. מצד שני, הרצון לפעול באימפולסיביות יכול להתעכב, או שהם מתוסכלים בגלל חוסר ודאות פנימית, או חוסר אפשרות. אולי גם יש נטייה להדחיק כעס ותשוקות אחרות. נשים עם מארס בנסיגה יכולות להימשך הרבה פעמים לגברים שתלויים בהן, נכים, או גברים חסרי אחריות.

יופיטר בנסיגה: אנשים אלה מסוגלים לנצל הזדמנויות שאחרים מתעלמים מהם או עוברים לידם. הם מעדיפים לנסות דברים שאחרים ניסו ונכשלו בהם. נותנים פרשנות משלהם לקוד המוסרי והאתי, דת ופילוסופיה. מבקשים תשובות מבפנים ולא מתוך הדוגמאות הסטנדרטיות. הם אוהבים לגעת בתחומים חדשים שלא נוסו או הוכחו, יופיטר בנסיגה מאפשר להם להשיג הבנה, חוכמה ועומק, באמצעות סקירה קפדנית של הלקחים וניסיון העבר.

סאטורן בנסיגה: לאנשים האלה ספק כבד לגבי ההגינות והכוונות של בני האדם, במיוחד כלפי סמכויות. יכולים להיות ילדותיים מאוד בהתנהגותם, או שהם חוששים לקחת סיכונים. בדרך כלל יש בהם פחד מדחייה. מגבלות האחריות שלהם הם אלו שהם כפו על עצמם. עניינים מקצועיים מבוססים אצלם על ניסיון העבר. לעתים קרובות, הם האנשים לפתרון עניין לא גמור, או לסיים עבודה שלא בוצעה. הפעילות המקצועית שלהם עוברת שיפור מתמיד.

אורנוס בנסיגה: אלו הם מורדים מלידה, רפורמיסטיים, עם אינסטינקטים חזקים. הם מקוריים, מסתגלים בקלות ובעלי צורך פנימי חזק ורצון לבדוק בהתמדה את היכולות האישיות שלהם מול זו של אחרים. הם צריכים כל הזמן להוכיח את עצמם לעצמם. יש להם דרישה לחופש גדול עבור עצמם, אבל הם יכולים להגביל את חירותם של אחרים. יש להם נטייה להציג כאילו שהם מנותקים, או נטולי רגש, אבל הם מתפקדים היטב בחיי היום יום.

נפטון בנסיגה: אלה אנשים שמבולבלים בשאלה אם הם "מוסריים" או לא. הם רגישים יותר וזקוקים למרחב ולשקט שלהם. אינטואיטיביים, נטייה לחלום בגדול, אבל לא תמיד לחלומות יש אחיזה במציאות וקשה להם לממש אותם. יכולים להיות קשורים לתחומי אמנות, מוסיקה או מתמטיקה.

פלוטו בנסיגה: אצל כמעט מחצית מאוכלוסיית העולם פלוטו בנסיגה. אנשים אלה בדרך כלל מתקשים לשלב את עצמם לתוך הזרם המרכזי של החברה. כאשר השפעתו של פלוטו היא חזקה מאוד, האנשים האלה מוצאים את עצמם עושים דברים בלי להבין בדיוק למה. יכולים לחוות מצבים של תהפוכות, תובנה שמגיעה ומשנה את חייהם עד ליסוד. נטייה לפעול בחשאיות, מתחת לפני השטח.

חזרה לעמוד קודםהדפסה

מאמרים נוספים באתר

תחזית אסטרולוגית ראש השנה תשפ"דתחזית אסטרלוגית שבועית 17.04.2015-23.04.2015תחזית אסטרולוגית לשבוע שבין 08.02.2013-15.02.2013 תחזית אסטרולוגית מדינית לראש השנה תשפ"דזמני ירח שחורמה מזל האופק שלך?משמעות מזל האופקטיפים לעונת הליקוייםהשפעת ליקויי חמה על תרבויותאש ואישה